maandag 5 augustus 2013

Behandelplan

Het ging vandaag alweer een stuk beter dan gisteren. De bijwerkingen van de prik zijn aan het wegebben. De deur bleef dicht, om de warmte buiten te houden. Het huis was even een paar uur rustig, dankzij Jane en Tarzan die met César gingen kanoën. Boodschappen doen en koken lukten wel, net als een paar telefoontjes en regelzaakjes, waaronder het inplannen van een mri. Dinsdag 3 september is de dag, 's middags meteen de uitslag. Doel: kijken of we op de goede weg zitten met het behandelplan.

Het behandelplan
Dit is wat mijn oncoloog de eerste helft van juni in mijn boekje heeft opgeschreven.



Ik heb er na die tijd bijna niet meer naar gekeken. Ik heb onthouden: twee seizoenen chemo, operatie, bestraling en hormoontherapie (tabletten). Pas sinds kort besef ik weer dat ik ook na de operatie nog medicatie via het infuus ga krijgen: immunotherapie, de behandeling die gericht is op de eiwitgevoeligheid van de tumor. Even een leesbare vertaling:


  • 4 x AC (chemotherapie met twee middelen), 1 x per 3 weken
  • 12 x paclitaxel en herceptin (chemotherapie en immunotherapie), 1 x per week
  • chirurgie
  • radiotherapie (dagelijks, aantal keren afhankelijk van operatie, borstsparend of niet) + stereotactische bestraling ruggenwervel 
  • 9 maanden herceptin (immunotherapie via infuus), 1 x per 3 weken, gecombineerd met hormoontherapie.

Er staat me nog heel wat te wachten. Het is deze week toch al geen feest, dus ik sta het mezelf toe er even bij stil te staan. Soms hebben we het erover, Rocky en ik. Hoe het zal zijn. Op een warme avond op een bankje praten we over een operatie voor of na de Kerst. Over de belasting van bestralingen. Over een zomervakantie volgend jaar waar nog immunotherapie doorheen gaat lopen. Pfft, als ik daar niet beter van word, waarvan dan wel?
Eén stap tegelijk. Deze week even ziek, volgende week zo goed als beter. Dan hoef ik er weer even niet aan te denken. Ik ga er vanuit dat ik zondag 11 augustus meega op fietsvakantie richting Zeeland met Rocky en de kinderen. Tot 26 augustus heb ik chemovrij. Daar ga ik van genieten als van een superdeluxe verwenvakantie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten